The Pool -näyttely kokonaisuus aukeaa Jyväskylään 18. toukokuuta.  

Aalto2-museokeskuksessa 18. toukokuuta avattava neljän näyttelyn The Pool -kokonaisuus yhdistää Alvar Aallon arkkitehtuuriperinnön, kansainvälisen rullalautailukulttuurin sekä räp- ja hiphopkulttuurin. 

Kolmea rullalautailusta kertovaa näyttelyä yhdistää Alvar Aallon suunnitteleman Villa Mairean uima-altaan muotoilu ja sen vaikutus kansainväliseen skeittikulttuuriin. Räp- ja hiphopkulttuuria esittelevä näyttely avaa suomiräpin historiaa ja Keski-Suomen vaikutuksia koko hiphopkulttuurin kehittymiseen.  

Villa Mairean uima-allas ja sauna

Aalloilta asfaltille - skeittikultuurin ja arkkitehtuurin leikkauspisteitä
18.5. – 15.9.2024

Aalloilta asfaltille -näyttely kertoo, miten Alvar Aallon suunnitteleman Villa Mairean vapaamuotoinen allasmuotoilu löysi tiensä Yhdysvaltoihin ja kuinka Kaliforniassa syntyi uusi urbaani kaupunkikulttuurin ilmiö. Uima-altaan munuaismaisesta muodosta on monen mutkan kautta ja vuosikymmenten jälkeen muodostunut pool-skeittauksen symboli.
 
Aalloilta asfaltille -näyttely on pikakurssi skeittikulttuuriin. Se esittelee ja etsii skeittauksen ja arkkitehtuurin välistä suhdetta sen syntyhetkistä lähtien. Näyttely on sukellus musiikin, lehtien, filmien, lautagrafiikoiden, tyylin, vaatetuksen sekä kaduilla ja skeittiparkeissa tapahtuvan rullalautailun maailmaan. 
 
Näyttely tarjoaa myös arkkitehtuurista ja kaupunkikuvasta kiinnostuneelle yleisölle mahdollisuuden katsoa rakennettua ympäristöämme toisella tavalla.

Aalloilta asfaltille -näyttelyn on kuratoinut Juho Haavisto ja sen tuottaa Alvar Aalto -säätiö.

Lizzie Armanto

Lizzie Armanto: Värit/Colors
18.5. – 15.9.2024

”Rullalautailussa on kyse paljolti henkilökohtaisesta ilmaisusta. Se antaa sinulle mahdollisuuden olla osa yhteisöä ja samalla olla oma itsesi valitsemasi tyylin ja temppujen avulla.” - Lizzie Armanto
 
Colors-näyttely esittelee skeittikulttuuria tunnetun amerikansuomalaisen ammattirullalautailija Lizzie Armannon silmin. Nimensä mukaisesti Colors käsittelee skeittaamisen moninaisuutta, suvaitsevaisuutta ja värikkyyttä. Näkökulmina ovat paikat, temput, laudat ja yhteisöt.
 
Rullalautailija katsoo ympäristöään skeittimahdollisuuksien kautta. Näin myös aikanaan Villa Mairean uima-altaan insiproimat epäsäännöllisen muotoiset uima-altaat päätyivät skeittipaikoiksi Kaliforniassa. Aalto-fani Lizzie esittelee näyttelyssä omia suosikkipaikkojaan ja kertoo suhteestaan Aaltoon.
  
Vaikka Lizzie on Olympialaissa Suomea edustanut huippu-urheilija, ei kilpailu ole skeittaamisen ytimessä, vaan jokaista kannustetaan kokeilemaan juuri itselleen sopivia temppuja. Skeittaaminen on samalla mitä suuremmissa määrin itseilmaisua ja skeittilaudat ovat tärkeä osa tätä. Näyttelyssä esitellään Lizzien Olympia-taivalta ja hänen omia suosikkilautojaan. Skeittaaminen on yhteisöllistä toimintaa ja Lizzie Armannolle Suomi ja suomalaiset skeittiyhteisöt ovat erityisen läheisiä. 
 
Colors-näyttelyn toisena kuraattorina toimii Jarkko Lehtopelto. Näyttelyn tuottaa Alvar Aalto -säätiö.

Cholos Kuva: Arto Saari

Concrete Currents – Arto Saaren valokuvia
18.5. - 27.10.2024

”Nämä valokuvat avaavat henkilökohtaisen näkymän alakulttuuriin nimeltä rullalautailu – alakulttuuriin, joka on muovautunut takapihojen uima-altaista ja kaupunkien jättömaiden vastakulttuurista olympiaurheiluksi.” – Arto Saari

 Arto Saari aloitti rullalautailun 1990-luvun alussa Alvar Aallon Seinäjoen keskustaan suunnittelemien rakennusten katveessa. Täytettyään kuusitoista hän muutti Kaliforniaan Yhdysvaltoihin tavoitellakseen uraa ammattiskeittaajana ja nousi 2000-luvun alussa yhdeksi urheilulajin tunnetuimmista ammattilaisista. Trasher Magazine valitsi Saaren vuoden rullalautailijaksi vuonna 2001. Kunniamaininta on maailmanlaajuisesti suurimpia palkintoja, jonka rullalautailijana voi saavuttaa.

Jätettyään ammattilaisskeittauksen Arto Saari on syventynyt valokuvaukseen. Hänen ainutlaatuinen kykynsä vangita kuviinsa raakaa tunnetta ja energiaa on saavuttanut nopeasti tunnustusta. Arto ei keskity kuvaamaan vain rullalautailua vaan myös katukulttuuria, musiikkia ja elämän inhimillisyyttä. Hänen kuvistaan välittyy tuntemus vapaudesta, kapinallisuudesta ja kauneudesta, jota hän löytää yllättävistäkin paikoista. 

 Concrete Currents -näyttelyn tuottaa Keski-Suomen museo.

Söde, Soul Valpio, MattiWatti
Kuva: Katriina Pikkarainen

Pääkaupunki – Sämplejä JKL-räpin historiasta
18.5. – 5.1.2025

Rap-musiikki on maailmanlaajuisesti suosituin musiikkigenre ja osa hip hop -kulttuuria. Tämä on näkynyt myös kotimaassamme, jossa Jyväskylä on nimetty jo vuosikymmen sitten Suomiräpin pääkaupungiksi. Keski-Suomen sydämestä on noussut vuosien ajan menestyviä artisteja, tuottajia ja hip hop -kulttuurin voimakkaita vaikuttajia. Pääkaupunki-näyttely valottaa tätä tarinaa ja taustoittaa sitä, kuinka Jyväskylän hip hop -kulttuuri kasvoi vuosien 1990-2015 aikana ruohonjuuritasolta suomalaisen rap-musiikin suunnannäyttäjäksi. Näyttely esittelee tiivistetysti myös 50-vuotisen hip hop -kulttuurin syntytarinan ja taustat sen räjähdysmäisestä noususta New Yorkin Bronxista maailmalle.

Pääkaupunki-näyttelyn suunnittelussa ovat olleet mukana ryhmä Jyväskylä-räpin pioneereja: Ossi Valpio (Soul Valpio), Pyry Jaala (Are) ja Joni Vanhanen (Joniveli / WANHA). Näyttelyn äänimaailman on suunnitellut Joni Vanhanen. Näyttelyn tuottaa Keski-Suomen museo.

Edellinen
Edellinen

Heili Sirviö Dubain Park kilpailuissa.

Seuraava
Seuraava

Skeittilinjojen yhteishaku lähestyy!